اما در آن سدهن نشر هنوز به فعاليتي كاملاً مستقل تبديل نشده بود. چاپگران ، خود ويراستار، حروفنگار، ناشر، پخشگر و فروشندة کارت ویزیت كتاب بودند. كتاب در نسخههاي محدود منتشر ميشود و نشر از لحاظ اقتصادي سودآور نبود. اگر اهتمامها و علاقههاي شخصي چاپگران، كمكهاي مالي و معنوي حاميان و عوامل مساعد ديگر نبود، نشر چاپ کارت ویزیت كتاب پا نميگرفت. البته از تأثير و قدرت نفوذ جنبشهاي فكري و ديني غافل نبايد شد. حامياني كه سرمايههاي خود را در راه نشر كتاب به كار ميانداختند، انگيزههايشان از اوضاع و احوال فكري، اجتماعي، و به طور كلي از محيط خارجي تأثير ميگرفت. در سدههاي شانزدهم و هفدهم مركز نشر كتاب از ايتاليا و آلمان به فرانسه و هلند و برخي كشورهاي ديگر اروپا انتقال يافت. در قرن هفدهم چاپ تراکت سه عامل ديگر بر نشر تأثير گذاشت: به ميان آمدن موضوع حق مؤلف؛ پيشرفت در فنون چاپ و صحافي؛ آغاز انتشار مجلات علمي ـ تخصصي و نشريات علمي مراكز علمي. اين سه عامل به صورت مستقيم و غيرمستقيم با مسائل نشر پيوند داشت و هر يك به سهم خود نشر را تحت تأثير قرار داد.
نظرات این مطلب
تعداد صفحات : 6
درباره ما
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
خبر نامه
چت باکس
پیوندهای روزانه
آمار سایت
کدهای اختصاصی